جمعه, 18 ارديبهشت 1394 ساعت 09:30

از درخشش ماموران اورژانس تا جمع آوری 13 عنوان کتاب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی سپری شد که رخدادهایی چون حضور میهمان ناخوانده، به چشم آمدن غرفه های خالی در سالن ناشران داخلی، تشویق خود جوش وزیر و حضور به موقع نیروهای اورژانس مهمترین حاشیه های جشن کتاب ایران را به خود اختصاص دادند.
به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا ، برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بی هیچ شکی علاوه بر اهمیت آن به عنوان بزرگترین نمایشگاه فرهنگی در خاورمیانه نشان دهنده میزان علاقه مردم و صد البته مسئولان به جایگاه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور است و حوادث و رویدادهای جاری در این نمایشگاه نیز خود گواهی بر پویایی و تعالی این مراسم به شمار می رود.

دومین روز از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز در بطن خود شاهد اتفاقات و حاشیه هایی بود که در ادامه به بازتاب مهمترین آنها که نقش پررنگی در ثبت متفاوت این روز در تقویم این نمایشگاه داشتند خواهیم پرداخت.



** میهمان ناخوانده

دومین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گام بیست و هشتم با توجه به آنکه مصادف با اولین روز تعطیلات آخر هفته بود علاوه بر حضور گسترده مخاطبان و دوستداران یار مهربان میزبان یک میهمان ناخوانده بود!

هر چند آن میهمان ناخوانده تمام تلاش خود را به کاربست تا کمترین اخلال را در کار برگزاری این رویداد ایجاد کند اما به هر حال چندان در این امر موفق نبود. این میهمان ناخوانده کسی جز باد شدید و اندکی طوفان نبود!

با توجه به شادمانی هوای پایتخت از جشن کتاب و حضور فوج فوج جمعیت کتاب دوست در مصلی تهران، انتظار چنین واکنشی برای ابراز خوشنودی چندان غیرقابل پیش بینی نبود و البته مسئولان سازمان هواشناسی نیز ورود باد و وزش نسبتا شدید آن را در روز پنج شنبه (17 اردیبهشت ماه) در آسمان پایتخت پیش بینی کرده بودند اما انگار مسئولان چندان به این مساله توجه نکرده بودند.

به هر حال وزش باد به حدی بود که تعدادی از تابلوها، استندها و بنرهای اطراف شبستان اصلی به ویژه فضای میدانگاهی مرکز مصلی را از جا کنده و جا به جا کرد که حضور گسترده مسئولان و البته برخی نیروهای خودجوش مردمی از به هم ریختگی بیشتر تابلوها و بنرها توسط باد جلوگیری کرد و این گونه بود که باعث شد با اعلام وضعیت نیمه بحرانی، تدابیری توسط دست اندرکاران برپایی نمایشگاه و ستاد اجرایی، برای رو به رو شدن با باد و طوفان شدیدتر احتمالی اتخاذ شود.



** کنکوری که قورت داده نمی شود

بخش ناشران دانشگاهی و کتب آموزشی، تقویتی، تکدرس و امثالهم برای ورود هر چه سریع تر و راحت تر جوانان به دانشگاه ها یکی از اصلی ترین، پربازدیدترین و البته پرفروش ترین بخش های نمایشگاه کتاب از بدو حیات آن تا امروز بوده و البته ناگفته پیداست به دلیل استقبال شدید پشت کنکوری ها از حربه های میان بر به جای تمرکز بر خواندن دروس دوران تحصیل در دبیرستان و وارد شدن در دانشگاه ها با رتبه های تک رقمی! تبلیغ برای فروش این دست از آثار به شکل گسترده ای در نمایشگاه های هر ساله کتاب تهران ادامه دارد.

اما یکی از شیوه های تبلیغاتی که طی یک دهه اخیر شدیدا وعمیقا از سوی ناشران موسسه های کنکور برای معرفی آثارشان مورد استفاده قرار می گیرد، تبلیغ توسط رادیو نمایشگاه است و مخاطبانی که حتی برای چند لحظه تازه شدن نفس شان از شبستان بیرون می آیند تا در محوطه باز اطراف آن به استراحت بپردازند مدام از سوی بلندگوهای رادیو نمایشگاه مجبورهستند تا به هر نحوی شده کنکورشان را قورت دهند، حتی اگر سال ها از درس خواندن شان و دکتر، مهندس شدن شان هم گذشته باشد باید بدانند که کنکور در زمانه حاضر قورت دادنی است و لا غیر!



** لبخند رضایت از کار سکه، 6 میلیارد تومان فروش در دو روز

یکی از اصلی ترین ویژگی های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که آن را با دیگر نمایشگاه های جهانی کتاب متمایز کرده است مساله فروش آثار مکتوب توسط ناشران به دوستداران یار مهربان است که البته منتقدان خود را نیز دارد؛ اما به سبب کمبود ویترین مناسب برای ارائه و معرفی کتاب ها به مخاطبان در کشور، فرصت 10 روزه نمایشگاه از آن بزنگاه های درخشانی است که تقریبا با اطمینان می شود گفت که هیچ ناشری حاضر به از دست دادن آن نیست!

هر چند بازه زمانی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران 10 روزه است اما تعطیلات آخر هفته (پنجشنبه ها و جمعه ها) در حقیقت گل سرسبد روزهای نمایشگاه کتاب تهران به شمار می رود، چرا که ضریب حضور جمعیت حاضر در این رخداد در قیاس با روزهای میانه هفته بین دو الی سه برابر افزایش می یابد و همین مساله به منزله فروش هر چه بیشتر این نمایشگاه است.

مرور آمار تراکنش های روز چهارشنبه و پنجشنبه به عنوان نخستین و دومین روز از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مهر تاییدی بر این ادعا است.

در حالی که تنها روز نخست 35 هزار تراکنش به ثبت رسیده بود اما این آمار در روز دوم به 220 هزار تراکنش از سوی دستگاه های کارت خوان موجود در غرفه ها افزایش یافت و در حالی که تنها دو روز از برگزاری این رخداد سپری می شود رسیدن به مرز شش میلیارد تومان فروش نه تنها به منزله جا به جایی رکودها در مقایسه با مدت مشابه در سال های گذشته است که موجب شده لبخند رضایت غرفه داران و ناشران از کار سکه شان در ایام نمایشگاه و رفع خستگی یک ساله شان، فضای متفاوتی از فعالیت در عرصه فرهنگی را در این رخداد باعث شود.



** جمع آوری 13 کتاب در روز دوم

مطابق گزارش های بازرسان و ماموران تخلفات ناشران و بررسی کمیته تخلفات بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در روز دوم این رویداد، یک کتاب از بخش ناشران داخلی و 12 کتاب از بخش ناشران بین الملل جمع آوری شد.

بر این اساس و طبق گفته های همایون امیرزاده رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران، کتابی با عنوان «منتخبی از شعرهای شاد» که فردی به نام فاطمه اختصاری شعرهای آن را گردآوری و انتشارات نیماژ آن را منتشر کرده است به صلاحدید کمیته ناشران و به سبب آنکه برخی از شعرها و ترانه های این کتاب توسط خوانندگان خارج از کشور خوانده شده است جمع آوری شد.

همچنین به گفته امیرزاده 12 کتاب نیز در بخش ناشران بین الملل جمع آوری شده که علت آن جعل عنوان خلیج فارس در برخی آثار ناشران عرب زبان و محتوای برخی کتاب های بخش لاتین در ارتباط با ترویج و تبلیغ فرقه گرایی و عرفان های کاذب بود که تمامی این آثار جمع آوری و به ناشران تذکرات لازم به سبب تخلف روی داده ارائه و ابلاغ شد.



** غرفه های خالی به نشانه اعتراض!

در دومین روز بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دیدن چند غرفه خالی در شبستان اصلی از آن دست اتفاقاتی بود که باید آن را در تاریخ اولین های این رخداد 28 ساله به ثبت رساند چرا که دیر آماده شدن غرفه ها در روز نخست به سبب برنامه های فشرده و کمبود وقت شاید بتواند توجیهی برای عقب ماندن ناشران از برنامه حضور در نمایشگاه باشد اما ادامه این روند و خالی بودن غرفه ای آن هم در روز دوم دیگر نمی تواند نشانه فعالیت کند ناشران در حاضر کردن غرفه ها باشد.

نکته مهمتر آنکه همواره مسئولان برگزاری این رخداد، پیش و پس از ایام برگزاری آن به سبب درخواست های متعدد ناشران و کتابفروشان برای حضور در این نمایشگاه و فضای محدود مصلی تهران اعلام می کنند که در انتخاب حضور ناشران بی تقصیر هستند و هر ساله 200 الی 300 ناشر و موسسه فرهنگی پشت درهای نمایشگاه کتاب تهران می مانند.

اما در دوره بیست و هشتم خالی بودن برخی غرفه ها آن هم در بخش ناشران داخلی از آن دست اتفاقاتی بود که به واقع تعجب مخاطبان و حاضران در این رویداد را با خود به همراه داشت.

اما در پرسش و جو برای دریافتن علت خالی بودن این غرفه ها از سوی مسئولان اعلام شد که برخی ناشران به سبب فضای محدود ارائه شده به غرفه آنها و تعدد کتاب های شان به نشانه تحریم در این رویداد حاضر نشده اند که این خود نکته ای بسیار جالب به نظر می رسد و البته ذکاوت مسئولان در رفع این آسیب نیز جالب تر از نفس چنین ادعایی از سوی آن ناشران بود؛ چرا که مسئولان این رخداد اعلام کردند اگر تا آغاز روز سوم نمایشگاه آن ناشران محصولات خود را به غرفه های خود منتقل نکنند، تمامی غرفه ها به دیگر ناشران بیرون لیست مانده و منتظر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران واگذار خواهد شد.

به هر حال چنین برخوردی از سوی مسئولان لازم بود تا آن چند ناشر معترض به متراژ غرفه بیاموزند که فرصت بی نظیر نمایشگاه کتاب تهران جایی برای چنین اعتراض های بی دلیلی نیست و آنکه در این بین متضرر خواهد شد بدون شک همان ناشرانی هستند که فرصت ارائه و فروش آثارشان را به راحتی از دست می دهند.



** دانشگاه آزاد بی رقیب!

ارائه تخفیف 10 الی 15 درصدی در فروش کتاب ها در حقیقت به یکی از سنت های بی چون و چرای نمایشگاه بین الملی کتاب تهران بدل شده و در حقیقت فراهم کننده فرصتی است که طی آن، هم دوستداران یار مهربان در سایه این تخفیفات می توانند آثار بیشتری را خریداری کنند و هم ناشران و کتابفروشان می توانند با درآمد فروش خود و تحکیم بخش نقدینگی شان، حرکت بخش اقتصادی نشر خود را با سرعت بیشتری به جلو هدایت کنند.

اما در این میان غرفه دانشگاه آزاد با رکورد شکنی تخفیف برای فروش آثارش، رکورد این مساله را به خود اختصاص داد و کلیه کتاب های خود را با تخفیف 35 الی 50 درصدی به مخاطبان ارائه کرد.

البته ناگفته پیداست که این شکل از تخفیف انتقاد ناشران خصوصی را که تهیه کاغذ و چاپ آثارشان را با نوسانات قیمت بازار به شکل روزانه برنامه ریزی می کنند با خود به همراه داشت؛ چرا که آنها معتقد هستند دانشگاه آزاد به سبب یارانه های دولتی در مساله خرید کاغذ و همچنین در اختیار داشتن چاپخانه های مجهز، با ارائه چنین تخفیف هایی تنها انتظار مخاطبان و خریداران کتاب را بالا می برند و این در شرایطی است که افزایش درصد تخفیف برای ناشران خصوصی برابر با ضرر خواهد بود.

به هر حال گویا دانشگاه آزاد اسلامی بعد از رقابت با دانشگاه سراسری در افزایش سهمیه پذیرفته شدگان در رشته های متعدد، چون با کاهش متقاضیان حضور در کنکور مواجه شده، این بار قصد دارد بخشی از درآمد خود را از طریق فروش آثار فرهنگی با تخفیف های استثنایی به دست آورد تا در بازار اقتصاد نشر نیز میدان دار اصلی باشد.



** دومین وزیر کتاب خوان در نمایشگاه

بعد از حضور وزیر نیرو در نخستین روز از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، این رویدا در روز دوم خود نیز میزبان علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم بود.

رفتار حرفه ای وزیر همزمان با حضورش در نمایشگاه، تحسین بسیاری از ناشران، کارشناسان و اهالی مطبوعات را با خود به همراه داشت.

وی به محض حضور در نمایشگاه، مستقیما به بخش ناشران کودک و نوجوان رفت و بعد از بازدید از این بخش در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طرح پرسش هایی از مسئولان بخش فرهنگی و کتاب این غرفه پرداخت؛ سخنان وزیر آموزش و پرورش و سوال های تخصصی وی از کارشناسان این غرفه علاوه بر آنکه تحسین آنها را با خود به همراه داشت در پایان به تشویق خودجوش وزیر از سوی آنها و مخاطبان حاضر در این غرفه منتج شد.

همچنین فانی با اشاره به تاکیدات حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی درباره ضرورت برنامه ریزی برای انس و علاقه هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب بر توجه به برگزاری زنگ انشاء و زنگ گفت و گو و کتابخوانی در مدارس اشاره کرد و افزود: امسال بیش از 2150 دبستان در روزهای پنج شنبه باز هستند و در این روز با اجرای برنامه «یک روز با نشاط» تلاش شده تا اقدامات موثری برای آشنایی و انس کودکان با کتاب در دستور کار قرار گیرد.



** بازار داغ عکس سلفی با حوض

تکمیل شدن معماری بخشی از فضای اطراف شبستان و میدان گاه اصلی آن و تعبیه یک حوض آب بزرگ در میان آن با فواره هایی که طبق برنامه ریزی مشخصی به شکل زیبایی به پخش آب در آسمان می پردازند، باعث شده تا علاوه بر آنکه این حوض به اصلی ترین محل قرار ملاقات مخاطبان با یکدیگر و یا صرف نهار و وعده های غذایی تبدیل شود، آنها را وادار کند تا به صورت شخصی و یا همراه با دوستان در کنار این حوض و فواره های آن عکس سلفی بگیرند و سریعا آن را برای دوستان خود ارسال کنند.

نکته جالب توجه درباره این حوض و معماری ویژه آن متوجه این نکته است که نه تنها هموطنان که میهمانان خارجی و یا مسئولان غرفه های بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران که گذرشان به این منطقه می افتد نیز سریعا گوشی های همراه خود را خارج می کنند و عکس های سلفی خود را به صورت اختصاصی و یا همراه با برخی از مخاطبان این نمایشگاه به یادگار می اندازند.



** خسته نباشید به اورژانس

دومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که مصادف با روز پنجشنبه به عنوان نخستین روز از تعطیلات آخر هفته بود با حجم بالای مخاطبان مواجه شد و ازدحام جمعیت در شبستان اصلی مصلی به عنوان سالن ناشران داخلی باعث شد تا سه نفر از هموطنان مان به دلیل فشردگی جمعیت و هوای سنگین سالن دچار تنگی نفس و تپش قلب شوند که با حضور به موقع مسئولان اورژانس و رسیدگی به این افراد همه چیز به خیر و خوشی به پایان رسید.

همچنین لازم به ذکر است که اورژانس تهران به صورت شبانه روزی طی روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با هشت دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس، چهار دستگاه موتور آمبولانس و دو دستگاه موتور چهار چرخ (ATV) در محوطه شبستان حضور دارند تا در صورت بروز حادثه ای در سریع ترین زمان ممکن در محل حاضر باشند.



** وقت اضافه برای کتاب

استقبال پرشور مخاطبان و دوستداران یار مهربان در روز پنج شنبه (17 اردیبهشت ماه) به حدی بود که مسئولان و دست اندرکاران این رویداد تا 30 دقیقه (نیم ساعت) به ساعات برگزاری نمایشگاه در این روز بیافزایند و با توجه به آنکه طبق آمارها استقبال در روزهای جمعه از نمایشگاه کتاب به بالاترین ظرفیت خود می رسد این احتمال وجود دارد که در روز جمعه (18 اردیبهشت ماه) بار دیگر مسسئولان علاوه بر زمان معین این رویداد وقت های اضافه ای را به جشن کتاب ایران بیافزایند.

در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران حدود 3000 ناشر داخلی و نزدیک به 2800 ناشر خارجی حضور دارند.

همچنین کشور عمان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بوده و قرار است برنامه های خاصی در این نمایشگاه اجرا کند. وزرای فرهنگ کشورهایی چون قطر، عمان و بنگلادش و مسئولان نمایشگاه های بلونیا، فرانکفورت و پاریس نیز در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از 16 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفت و گو با جهان» اغاز شده تا 26 همین ماه ادامه خواهد داشت.

فراهنگ**9266**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1010 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار