پنج شنبه, 17 ارديبهشت 1394 ساعت 20:00

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از منظر غرفه های خارجی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تعدادی از غرفه های خارجی شرکت کننده در بخش بین الملل بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران می گویند: استقبال بی نظیر مردم ایران از نمایشگاه حکایت از علاقه آنها به کتاب و کتابخوانی دارد.
به گزارش عصر پنج شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ، از نظر مسئولان غرفه های خارجی ، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به منزله پلی برای افزایش تعاملات فرهنگی میان کشورها محسوب می شود.

تکان های پی در پی تعداد بی شمار پرچم کشورهای مختلف جهان با بادهایی که بر آسمان مصلی تهران می وزد ، در بدو ورود بازدید کنندگان در روی دیوارهای نمایشگاه نشان از اراده جدی مسوولان فرهنگی دولت یازدهم برای افزایش تعاملات فرهنگی با سایر ملل دارد .

اهالی فرهنگی کشور در حالی در دومین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارند که علاوه بر ناشران ایرانی غرفه های متعددی نیز از انتشارات کشورهای مختلف جهان را مشاهده می کنند.



** نمایشگاه کتاب تهران سبب تعامل ناشران ایرانی و خارجی می شود

مسوول انتشارات بنیاد ملاصدرا بوسنی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: هر چند که 6 سال است که در ایران زندگی کرده ام اما این نخستین باری است که در نمایشگاه بین المللی تهران حضور دارم.

طاها خلیل گفت: شنیده بودم که ایرانیان استقبال چشمگیری از نمایشگاه کتاب دارند اما تصور نمی کردم که با این خیل عظیم مردمی مواجه شوم.

وی افزود: خوشحالم ملت مسلمان و برادر ایران خصوصا جوانان این سرزمین اهل کتاب و کتاب دوست هستند و این در خریدهایشان مشاهده می شود.

خلیل با بیان اینکه برخی برای خرید کتاب با چمدان به این نمایشگاه می آیند ادامه داد: به این شوق ایرانیان برای مطالعه کتاب غبطه می خورم چرا که در بوسنی این رفتارها را مشاهده نمی کنیم.

مسوول انتشارات بنیاد ملاصدرا در بوسنی یادآور شد: فقط قشر خاصی در کشور من به دنبال کتاب هستند.

وی با تاکید بر تعامل فرهنگی بین ملت های جهان اسلام گفت: نمایشگاه کتاب تهران سبب تعامل ناشران ایرانی و خارجی می شود.



** قطره ای از جهان اسلام در نمایشگاه کتاب

مدیر انتشارات احراری کشور افغانستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال چهارمین بار است که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور داریم.

عبدالهادی احراری اظهار داشت: خدا را شاکرم که چهار سال است در کشوری اسلامی غرفه داریم و به طور قطع و یقین افرادی که کار فرهنگی می کنند فقط به خاطر خشنودی خدا است.

وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران سبب تعاملات فرهنگی امت اسلامی است و اگر هم اختلافی هست فرهنگیان کشورها با یکدیگر به بحث و گفت و گو می نشینند.

احراری با بیان جمله که « در دنیای امروز گرگ ها با یکدیگر بوده و اختلافی با هم ندارند» تلویحا به شرایط کنونی دنیا و ناآرامی ها در منطقه اشاره کرد.

وی ادامه داد: ما قطره ای از جهان اسلام در این نمایشگاه هستیم و امیدواریم بتوانیم زمینه ساز اشتراک فرهنگی بین دو کشور ایران و افغانستان شویم.

مدیر انتشارات احراری کشور افعانستان خاطرنشان کرد: متاسفانه قشر فرهنگی در کشور من تنها هستند و تهاجمات فرهنگی بی شماری در افغانستان وجود دارد به گونه ای که می خواهند زبان فارسی را از ما بگیرند و یا تاریخ مان را از هجری شمسی به میلادی تبدیل کنند.

احراری ادامه داد: امیدوارم جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری قدرتمند در برهه فرهنگ جهان اسلام بتواند به برادران دینی خویش در افغانستان کمک کند.



** چاپ کتب مشترک زمینه ساز تعاملات فرهنگی

مدیر انتشارات NAR کشور ترکیه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال هفتمین دوره ای است که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور داریم.

تایفور اسن اظهار داشت: برخی از امکانات این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره های گذشته کمتر بوده و ضعیف تر شده است.

وی افزود: نباید صرف حضور کشورهای مختلف در نمایشگاه را نشانه تعامل فرهنگی بدانیم بلکه مدیریت در این زمینه بسیار مهمتر است.

اسن ادامه داد: باید با مدیریت علمی سبب ارتباط بیشتر ناشران با یکدیگر، فروش کتاب ها، همکاری های بیشتر، نشست های مشترک در دستور کار مدیران نمایشگاه قرار گیرد.

مدیر انتشارات NAR ترکیه یادآور شد: اغلب مخاطبان غرفه ما بیشتر به دنبال کتاب های ادبی و آموزشی همچون رمان و شعرهای ترکیه ای هستند.

وی با اشاره به برخی ناهماهنگی ها در نمایشگاه کتاب تهران گفت: متاسفانه 30 روز است که کتاب های ما در گمرک مانده و تاکنون تحویل داده نشده است.

اسن خاطرنشان کرد: هر چند که اراده ای جدی در مسوولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش تعاملات فرهنگی وجود دارد اما باید سایر ارگان ها و نهادهای این کشور نیز با آنان تعاملات بیشتری داشته باشند تا ناشران خارجی به مشکل برنخورند.

بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار خواندن، گفت و گو با جهان تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره ) تهران برگزار می شود.

فراهنگ**9187**ل.الف.ی**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 2477 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار