چهارشنبه, 16 ارديبهشت 1394 ساعت 14:45

نمایشگاه کتاب فرصتی مغتنم برای افزایش فرهنگ کتابخوانی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معاون مدیر انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش) گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فرصتی مغتنم برای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.
محمد جواد حاجی سلطانی روز چهارشنبه در در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت:تمامی امید ناشران برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب فروش نقدی است که امیدواریم این امر صورت پذیرد.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از امروز تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار می شود.

حاجی سلطانی در باره نسبت بازدید و خرید کتاب از نمایشگاه گفت : بازدید از نمایشگاه الزاما به معنای خرید کتاب نیست ، قیمت کتاب ها، نشر الکترونیک و اینترنت از جمله مسایلی است که در امر خرید کتاب دخیل شده اند.

وی با بیان اینکه وضعیت کتابخوانی رشد مناسبی در کشور ندارد گفت: امیدوارم متولیان فرهنگی کشور اقداماتی مناسب در این زمینه انجام دهند که از جمله آنها می توان به کارهای مقدماتی در زمینه کودک و نوجوان اشاره کرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش می تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد و با ترویج کتاب نسل های بعدی کشور را بیش از اکنون کتابخوان کند.

حاجی سلطانی گفت: قرار بود یارانه کاغذ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرف امور فرهنگی به ویژه ترویج کتابخوانی شود که متاسفانه این امر تاکنون تحقق نیافته است.

وی گفت : با توجه به این که پرداخت یارانه کاغذ به ناشران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطع شد قرار بر این بود که هزینه آن به صورت بن خرید به مردم ارائه شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به این که برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و علاقه مند کردن مردم به خرید کتاب باید اقدامات حمایتی از سوی مسئولان ارائه شود ، اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم ، بسیاری از آنان توان خرید کتاب را ندارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملزم است هزینه یارانه کاغذ را که قبلا به ناشر می داد، صرف مردم کند.

حاجی سلطانی تلاش جمعی از سوی دولت را مهم ترین راهکار در راستای ترویج کتابخوانی دانست و ادامه داد: ما برای این که کتاب را به زندگی مردم بیاوریم باید فرهنگ سازی کنیم و آموزش و پرورش نقطه شروع این فرهنگ سازی است. ضروری است از مدارس ابتدایی این کار شروع شود.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر اوضاع اقتصادی کشور وضعیت نشر را نیز تحت الشعاع قرار داده و در واقع وضعیت خرید کتاب رضایت بخش نیست .

معاون بازرگانی انتشارات سروش در مورد این که آیا قیمت کتاب در جذب مخاطب تاثیر دارد ، گفت: در حال حاضر با توجه به این که وضعیت اقتصادی تغییر کرده و قیمت کاغذ نیز بر اساس دلار سه برابر شده باز هم بهای کتاب نسبت به سال های قبل افزایش نیافته و خارج از عرف نیست.

حاجی سلطانی با بیان این که برای ساماندهی حوزه نشر باید امکان دسترسی کتابفروشی ها به همه عناوین کتاب فراهم شود، افزود: چند صد هزار عنوان کتاب در کشور تولید می شود ، در حالی که فضای کتابفروشی ها محدود است و آنان مجبورند فقط محصولات پرفروش خود را در ویترین بگذارند. ضروری است فضای آنها در ویترین افزایش پیدا کند تا مردم جذب خریدن کتاب شوند.

مدیر انتشارات سروش گفت که این انتشارات با 650 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی حضور دارد ، 200 عنوان کتاب های تجدید چاپ و مابقی کتاب های چاپ اول هستند که در سه بخش غرفه بزرگسال ، دانشگاهی و کودک و نوجوان عرضه می شوند.

وی از عرضه آثار صوتی و تصویری سروش نیز در غرفه کودک و نوجوان خبر داد.

حاجی سلطانی در مورد برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب امسال نیز گفت: نمایشگاه کتاب در واقع محلی است برای دوست داران کتاب که هر ساله بر اساس عادت از آن بازدید می کنند.نمایشگاه چندان تاثیری بر روند ترویج کتابخوانی ندارد. ما نیاز به کار فرهنگی داریم تا رغبت در خواندن کتاب را به وجود آوریم.

فراهنگ ** 9022 ** د . الف**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1016 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار