چاپ کردن این صفحه
چهارشنبه, 16 ارديبهشت 1394 ساعت 13:45

دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مونته نگرو با حضور ایران افتتاح شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب مونته نگرو با شرکت ناشران داخلی و خارجی از جمله جمهوری اسلامی ایران با شعار «رویاهایی برای خواندن» در شهر پودگوریتسای صربستان آغاز بکار کرد.
به گزارش ایرنا، 'پردراگ بوشکوویچ 'وزیر آموزش و پرورش مونته نگرو در مراسم گشایش این دوره نمایشگاه بین المللی کتاب ، برپایی این نمایشگاه را در نزدیکی و تقویت روابط کشورها مهم و تاثیرگذار دانست.

وی گفت، خوشحالم از این که می بینم این نمایشگاه به صورت یکی از سنت های مونته نگرو درآمده و امیدوارم امسال به لحاظ میزان بازدیدکننده رکورد دار سال های گذشته باشد.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب پودگوریتسا که روز چهارشنبه (امروز) برگزار شد، علاوه بر نمایندگان کشور ترکیه به عنوان مهمان ویژه، چند تن از ناشران و نویسندگان کتاب از مونته نگرو و دیگر کشورها در مورد اهمیت کتاب در فرهنگ و آموزش کشورها سخنرانی کردند.

'محمود شالویی' رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان درباره برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا در بلگراد گفت: غرفه رایزنی فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب پودگوریتسا با بیش از صد کتاب که به زبان صربی در این رایزنی ترجمه شده است ، حضور فعالی دارد.

به گفته وی ، این کتاب ها عموما در حوزه های دینی، ادبی ترجمه شده اند و نهج البلاغه، ترجمه مثنوی مولوی، بوستان سعدی، منطق الطیر عطار نیشابوری و صحیفه سجادیه از جمله کتبی هستند که در نمایشگاه کتاب پودگوریتسا به نمایش گذاشته شده اند.

شالویی افزود: در این نمایشگاه همچنین مجموعه هایی در باره آثار باستانی و تنوع جغرافیایی و جاذبه های گردشگری کشورمان به نمایش گذاشته شده است.

رایزن فرهنگی کشورمان هدف از شرکت جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه را تعمیق روابط فرهنگی میان دو کشور ایران و مونته نگرو برشمرد و گفت: مرکز فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان تنها مرکز فرهنگی است که برخلاف دیگر کشورها کتاب های متعددی را به زبان محلی ترجمه و به چاپ رسانده است.

وی افزود: چنین اقدامی بیانگر تمایل کشورمان به تعامل در عرصه فرهنگ و احترام به فرهنگ و زبان ملت ها است.

شالویی همچنین با بیان این که بروشورهایی از آثار منتشره رایزن فرهنگی ایران در اختیار علاقه مندان این نمایشگاه گذاشته خواهد شد، افزود: علاوه بر بیش از صد کتاب ترجمه شده، هفتادمین شماره فصلنامه نور از فعالیت های ویژه رایزن فرهنگی ایران عرضه شده است. در حاشیه این نمایشگاه نیز صنایع دستی و فیلم های مستندی از فرهنگ و هنر ایران به نمایش در می آید.

این نمایشگاه امسال همانند سال های گذشته به بهترین ناشر، مؤلف، زیباترین کتاب، بهترین کتاب کودکان و به بهترین غرفه در پایان کار نمایشگاه، جوایزی اهدا می کند.

نمایشگاه کتاب پودگوریتسا تا 21 اردیبهشت ماه به کار خود ادامه می دهد.

اروپام**436**1561

اطلاعات تکميلي

خواندن 1094 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب