چهارشنبه, 16 ارديبهشت 1394 ساعت 12:15

مسیر27ساله نمایشگاه کتاب تهران/دهه دوم سال های اوج ادبیات معاصر

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با پشت سر گذاشتن دهه نخست فعالیت و شکل گیری شاکله اصلی خود؛ در دهه دوم در کنار اثبات موقعیت و معرفی هر چه بیشتر خود در مجامع جهانی؛ تلاش می کند تا با تاکید بر نهضت سوادآموزی، گام های طلایی خود را برای ارتقای دانش عمومی مردم جامعه با استناد و اتکاء بر امر کتاب و کتابخوانی با قدرت بر می دارد.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، دهه دوم فعالیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همزمان است با به پایان رسیدن جنگ تحمیلی و سال های ابتدایی آن که حوادث و کوران اتفاقات هشت سال دفاع مقدس در بطن جامعه فروکش می کند و این درست زمانی است که دغدغه های فرهنگی و رشد و شکوفایی جامعه برای سپری کردن طوفان جنگ و رسیدن به سال های آرامش، سازندگی و توسعه به بالاترین حد خود می رسد.

درست در چنین زمانی است که نقش یک دهه سابقه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ارتباط گیری با عموم جامعه مخاطبان، معرفی ادبیات انقلاب و جنگ به مخاطبان جهانی و راه اندازی نهضت ترجمه آثار درخشان ادبیات جهان و تبدیل نوشته های ماندگار ادبیات معاصر انقلاب به کتاب هایی با زبان بین المللی، باعث تقویت رابطه دو جانبه فرهنگی میان ایران و مرزهای دیگر جهان می شود.

در حقیقت فصل مشترک برگزاری سالانه نمایشگاه بین الملی کتاب تهران در کنار ارتزاق یک ساله مخاطبان یار مهربان از آثار آن نمایشگاه و ارائه چشم اندازی از فردای کتاب و کتابخوانی در ایران، مصادف می شود با حضور ناشران و میهمانان فرهنگی کشورهای حاضر در نمایشگاه بین الملی کتالب و همین مراوده فرهنگی است که به انتقال داشته های ادبی و هنری معاصر و انقلابی ایرانیان به جهان می شود و درست به همین علت است که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طی دهه دوم حیاتش، خود را به عنوان بزرگترین رخداد فرهنگی منطقه، قاره آسیا و یکی از 10 نمایشگاه جریان ساز فرهنگی در جهان مطرح می کند.

هر چند سیاست های دولتمردان و حمایت نهادهای فرهنگی وابسته و پیوسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تناور ساختن این مفهوم عمیق فرهنگی در ابعاد جهانی نقشی به مهمی حمایت مردمی از یار مهربان و مساله کتاب و کتابخوانی و سرانه مطالعه در جامعه ایفا می کند.



** گام یازدهم؛ حضور درخشان 1200 ناشر داخلی

یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 19 اردیبهشت 1377 با حضور رییس جمهوری وقت افتتاح شد و تا ششم خرداد ماه ادامه داشت، این بار سکان ریاست و هدایت این نمایشگاه در دستان احمد مسجدجامعی قرار گرفت.

این دوره نیز مطابق رسم و سنت سنوات پیش شاهد برگزاری همزمان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با نمایشگاه مطبوعات بودیم و همچنین برای نخستین بار جشنواره صنعت چاپ نیز همزمان با این دو رویداد برگزار شد.

یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی میزبان 1200 ناشر داخلی با بیش از 43 هزار عنوان کتاب فارسی و 344 ناشر خارجی از 23 کشور با بیش از 36 هزار عنوان کتاب عربی و لاتین بود که تنها در قیاس با دوره قبل خود در بخش ناشران داخلی با رشد 32 درصدی مواجه بود، حضور 1200 ناشر داخلی، مهر درخشانی را بر تارک آسمان این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ممهور کرد.

در این دوره نیز برنامه های ویژه و جنبی چون بخش ویژه بزرگداشت محرم، کتاب از نگاه عکاسان، نمایشگاه بزرگداشت دوم خرداد، بزرگداشت پنجاهمین سالگرد اشغال فلسطین، معرفی آثار مکتوب پیرامون انقلاب اسلامی، برنامه شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و حوزه فرهنگ و تمدن ایران، بخش ویژه مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، نمایشگاه کتاب و کتابخوانی از نگاه کاریکاتوریست ها زینت بخش برنامه های اصلی این دوره از نمایشگاه بود.

مراسم اختتامیه یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ششم خرداد ماه 1377 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت در شرایطی برگزار شد که بار دیگر ضمن تقدیر از ناشران برگزیده سال، غرفه ها و ناشران ممتاز داخلی و خارجی شرکت کننده در این دوره از نمایشگاه مورد تقدیر مسئولان و دست اندکاران این اتفاق بزرگ فرهنگی قرار گرفتند.



** گام دوازدهم؛ آغاز آسیب های حاشیه ای

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بعد از گذشت 11 سال از ادوار برگزاری خود چه از حیث کیمی و چه از نظر کیفی رشد و توسعه قابل ملاحظه ای پیدا کرد و این مساله باعث می شد که هر سال علاوه بر استقبال بالای ناشران داخلی و بین المللی، عموم مخاطبان و دوستداران یار مهربان نیز جذب این رویداد بزرگ شوند.

ازدیاد مخاطبان شاید در نگاه اول نشان از رشد کیفی و رضایت مردم از برگزاری این نمایشگاه را با خود به همراه داشت؛ اما در ادامه مسائل حاشیه ای چون ترافیک شدید اطراف نمایشگاه و همچنین مستهلک شدن سالن های نمایشگاه بین المللی تهران و بحث امنیت مخاطبان این رویداد خود به یکی از اصلی ترین دغدغه های دست اندرکاران این نمایشگاه بدل شد.

ولی با وجود تمامی این آسیب ها، مشکلات جانبی و به سبب نداشتن فضایی برای میزبانی از این رخداد بزرگ فرهنگی منطقه، بار دیگر مسئولان نمایشگاه دوازدهم، این رخداد را از تاریخ 14 تا 24 اردیبهشت ماه 1378 به ریاست احمد مسجدجامعی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار کردند.

در این دوره نیز 100 ناشر داخلی و 312 ناشر بین المللی از 21 کشور در مجموع بیش از 51 هزار عنوان کتاب را در معرض دید و خرید مخاطبان قرار دادند هر چند ترافیک شدید محدوده برگزاری این جشنواره و هجوم بی سابقه مخاطبان از اقصی نقاط کشور برای بازدید از این نمایشگاه بیشترین زمان و برنامه های این رخداد را معطوف به صرف رفع حاشیه های پیرامون این نمایشگاه کرد.

برگزاری ششمین نمایشگاه مطبوعات و دومین نمایشگاه صنعت چاپ در کنار برنامه های جنبی دیگری چون اختصاص سالن ویژه عاشورا و محرم، بزرگداشت شهید مطهری، اعزام کاروان های دانشجویی از سراسر کشور به نمایشگاه با همکاری جهاد دانشگاهی، فعالیت سالن کارنامه نشر و فعالیت های فرهنگی و هنری کودکان، اهم برنامه های جنبی این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را به خود اختصاص داد.



** بخش ویژه یکصدمین سال تولد بنیانگذار جمهوری اسلامی

در کنار بخش اصلی نمایشگاه کتاب (عرضه و فروش یار مهربان) مطابق معمول برنامه های ویژه ای نیز ترتیب داده شده بود که یکی از اصلی ترین آنها به برگزاری بخش ویژه یکصدمین سال تولد امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت که علاوه بر ارائه آثار مکتوب درباره این چهره بزرگ سیاسی و اسلامی جهان، میزدگردها و سمینارهای متعددی با حضور میهمانان و کارشناسان داخلی و بین المللی پیرامون فرهنگ انقلاب و ادبیات آن با محور نگرش ها و فرامین حضرت امام خمینی(ره) در تکوین جامعه انقلابی و نظام اسلامی برگزار شد که با استقبال شایان توجهی حتی از سوی میهمانان خارجی مواجه شد.

مراسم اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت در تاریخ 24 اردیبهشت ماه 1378 با معرفی ناشران برگزیده سال و تجلیل از غرفه های ناشران داخلی و بین المللی حاضر در این رویداد برگزار شد.



** گام سیزدهم؛ کتاب و گفت و گوی تمدن ها

نامگذاری سال 2001 میلادی به نام سال گفت و گوی تمدن ها باعث شد تا سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با رنگ و بوی شعار جهانی این سال و باتمرکز بر برنامه های مرتبط با این شعار و ارتابط آن با کتاب و کتابخوانی به ریاست احمد مسجدجامعی از 14 تا 24 اردیبهشت ماه 1379 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شود و این دوره نیز با حضور رییس جمهوری وقت مراسم افتتاح خود را رسما برگزار کرد.

در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب 1185 ناشر داخلی با بیش از 49 هزار عنوان کتاب و 430 ناشر خارجی از 35 کشور جهان با بیش از 50 هزار عنوان کتاب در حالی حضور داشتند که سالن ویژه و مشخصی به پاس سال گفت و گوی تمدن ها در نمایشگاه برای برگزاری برنامه های فرهنگی و معرفی کتاب های مربوط به این حوزه اختصاص داده شده بود.

برگزاری همزمان هفتمین نمایشگاه مطبوعات و سومین جشنواره صنعت چاپ در کنار برنامه های جنبی دیگری چون بخش ویژه امام علی(ع)، سالن ویژه بیست سال ادبیات دفاع مقدس، سالن بانوان، سالن توسعه نشر بین الملل، بخش ویژه فعالیت ها و سرگرمی های کودک و نوجوان، سالن کارنامه نشر، روز ادبیات فرانسه، برنامه ویژه ادبیات عرب و شبه قاره هند دیگر بخش های سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را به خود اختصاص دادند که بازتاب اخبار آن در رسانه های بین المللی نشان دهنده موفقیت برگزاری این دوره در قیاس با ادوار قبلی و جایگاه موثر آن در توسعه دیپلماسی فرهنگی ایران بود.

مراسم اختتامیه این رخداد در تاریخ 24 اردیبهشت ماه 1379 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و معرفی ناشران برگزیده سال و تقدیر از ناشران داخلی و بین المللی حاضر در این دوره از جشنواره و اهدای جوایز آنها برگزار شد.



** گام چهاردهم؛ نخستین طرح فروش کتب خارجی پیش از نمایشگاه

همزمان با ورود به سال 1380 حوزه فرهنگ نیز در ادامه و استمرار دیگر حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... رشد بالایی به خود گرفت و نکته حائز اهمیت آنکه به دلیل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه، این رخداد فرهنگی همواره سرمنشاء فعالیت های فرهنگی و هنری کشور در هر سال به شمار می آید.

آغاز فعالیت های فرهنگی دهه 80 در ایران نیز با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از تاریخ 18 تا 28 اردیبهشت ماه 1380 با حضور رییس جمهوری وقت در مراسم افتتاحیه و با سکان داری و هدایت رییس جدید آن در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز و برگزار شد.

در راستای توسعه و پیشرفت هر ساله نمایشگاه کتاب تهران در گام چهاردهم نیز بار دیگر شاهد افزایش مساحت این رخداد به 38 هزار و 300 متر مربع بودیم که ثبت این رکورد برگزاری این رخداد را به یکی از بزرگترین نمایشگاه های بین المللی کتاب در جهان در آن سال بدل کرد.

در گام چهاردهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، 1460 ناشر داخلی و 480 ناشر خارجی از 24 کشور جهان حضور داشتند که در مجموع بیش از 125 هزار عنوان کتاب در بخش های داخلی و خارجی (عربی و لاتین) را به دوستداران یار مهربان عرضه کردند.

از مهمترین ویژگی های این دوره از نمایشگاه که برای نخستین بار رقم خورد، می توان به اختصاص سیستم فروش کتب خارجی پیش از برگزاری نمایشگاه برای تسریع در امر انتخاب و خرید مخاطبان این آثار اشاره کرد که روند و آسیب های زمان بر ادوار قبلی در تهیه کتاب های عربی و لاتین را تا حد بسیار بالایی برطرف کرد.

از دیگر برنامه ها و فعالیت های بخش جنبی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران می توان به سالن های ویژه امام حسین(ع)، انتفاضه فلسطین، کارنامه نشر، جوانان، بررسی وضعیت کتاب در دهه 70 و سالن فعالیت های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان در کنار برگزاری چهارمین جشنواره صنعت چاپ و هشتمین نمایشگاه مطبوعات که طی ادوار گذشته به سنت همیشگی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بدل شده بود اشاره کرد.

مراسم اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور رییس مجلس شورای اسلامی وقت و با معرفی ناشران برگزیده سال و تقدیر از ناشران و غرفه داران خارجی و داخلی حاضر در این دوره از درویداد در تاریخ 28 اردیبهشت ماه 1380 برگزار شد.



** گام پانزدهم؛ رکورد حضور 37 کشور خارجی

پانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی با حضور رییس مجلس شورای اسلامی وقت در تاریخ 11 اردیبهشت ماه 1381 برگزار شد که طبق دوره گذشته سکان ریاست آن در دستان دوره قبل قرار داشت و در کنار آن، برای نخستین بار شاهد حضور موفق 37 کشور جهان برای نخستین بار در عمر 15 ساله خود بود و تا 20 اردیبهشت ماه نیز ادامه داشت.

در گام پانزدهم این رخداد بین المللی فرهنگی 1852 ناشر داخلی با بیش از 76 هزار عنوان کتاب و 600 ناشر خارجی با بیش از 65 هزار عنوان کتاب در حوزه آثار عربی و لاتین حضور داشتند و آثار خود را همزمان با برگزاری این رخداد در کنار نهمین نمایشگاه مطبوعات و پنجمین جشنواره صنعت چاپ به مخاطبان عرضه کردند.

از دیگر برنامه های جنبی این دوره از نمایشگاه می توان به برگزاری همایش بررسی حقوق نشر کتاب در ایران، چالش ها و ره یافت ها به عنوان برنامه ویژه، بخش سرای ایران، نمایشگاه فرهنگ عاشورا، سرای فلسطین، سرای افغانستان، سرای تاجیکستان، سرای اهل قلم، میزگرد نشر الکترونیک در ایران، روز فرهنگی قزاقستان، بررسی موانع جهانی شدن ادبیات ایران و میزگرد فرهنگ سازان استان همدان اشاره کرد.

مراسم اختتامیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در تاریخ 20 اردیبهشت ماه 1381 با حضور احمدمسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و معرفی ناشران برگزیده سال و تقدیر از ناشران و غرفه داران داخلی و خارجی حاضر در این دوره از رویداد برگزار شد.



** گام شانزدهم؛ کتاب، کودک، خانواده

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سومین سال نیز با ریاست معاون فرهنگی ارشاد بر این رخداد فرهنگی در حالی در تاریخ 14 اردیبهشت ماه 1382 با حضور رییس جمهوری وقت در محل دائمی نمایشگاهای بین المللی تهران افتتاح شد که تا زمان پایان آن در تاریخ 24 اردیبهشت ماه با شعار «کتاب، کودک، خانواده» علاوه بر آنکه در راستای سنت همیشگی خود در امر ترویج کتابخوانی تلاش کرد؛ بنا داشت تا با محور قراردادن فرهنگ مطالعه و آموزش آن به کودکان در نهادهای خانواده در حقیقت گامی عملی و کارشناسانه برای افزایش سرانه مطالعه کشور در سال های آینده بردارد.

در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران علاوه بر آنکه 1900 ناشر داخلی با بیش از 80 هزار عنوان کتاب و 900 ناشر خارجی از 55 کشور جهان با بیش از 75 هزار عنوان کتاب حضور داشتند که خود رقم و عددی بسیار شگفت انگیز در 15 دوره قبلی بود، برای نخستین بار این رخداد فرهنگی برنامه های ایام برگزاری خود را در چهار بخش متمایز ناشران داخلی، ناشران خارجی، کودک و نوجوان و برنامه های جنبی برنامه ریزی و اجرایی کرد.

همین تقسیم بندی باعث شد تا آسیب های ادوار قبلی از جمله تداخل برنامه ها و نشست ها در بطن یکدیگر که تا حدودی انتقاد مخاطبان و حتی کارشناسان و میهمانان این نمایشگاه را با خود به همراه داشت برطرف شود.

نمایشگاه فرهنگ عاشورا، بخش ویژه امام خمینی (ره) با نام روایت ناگفته، فلسطین زندگی در بطن واقعه با محور نمایش شهرک جنین قبل و بعد از خرابی، سرای ایران (با حضور بیش از 175 نفر نمایندگان مجلس، استانداران سراسر کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان ها و معاون پارلمانی وزارتخانه ها و ...)، کتاب و کتابخانه جلوه های بارز تمدن اسلامی با محور نمایش ماکت بیش از 40 کتابخانه بزرگ جهان اسلام، برگزاری نخستین نمایشگاه و مسابقه طراحی جلد کتاب با نمایش 150 اثر، سالن ویژه شهید چمران به روایت عکس و اسناد، سرای اهل قلم با برپایی 29 نشست، سالن کارنامه نشر، نمایشگاه معلمان مولف، نمایشگاه ویژه کودک و نوجوان به مناسبت شعار اصلی نمایشگاه تحت عنوان کتاب، کودک و خانواده) از جمله مهمترین برنامه های جنبی گام شانزدهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود که مطابق ادوار گذشته همزمان با دهمین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.



** راه اندازی بازار جهانی کتاب

اگر هر دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به واسطه یک رخداد، حادثه و یا شعاری در حافظه تاریخی و فرهنگی جامعه به ثبت رسیده و ماندگار شده است بی هیچ شک و شبهه ای، شانزدهمین دوره این رویداد به سبب برگزاری نخستین بازار جهانی کتاب در خلال برگزاری روزهای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به حافظه ها سپرده و ثبت شده است.

برگزاری این بازار بود که برای نخستین بار علاوه بر تاکید بر رعایت حق مالکیت معنوی (کپی رایت)؛ زمینه را برای داد و ستد آثار ادبیات فارسی معاصر در زمینه قصه، داستان کوتاه، داستان بلند و رمان برای ترجمه به دیگر زبان ها توسط ناشران بین المللی فراهم ساخت و اگر امروز شاهد این داد و ستد ها در عرصه های کلان و گسترده هستیم در حقیقت کلید موفقیت آن را باید در برگزاری بازار جهانی کتاب در شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران جستجو کنیم.

مراسم اختتامیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در تاریخ 24 اردیبهشت ماه 1382 با حضور رییس وقت مجلس شورای اسلامی و معرفی ناشران برگزیده سال و تقدیر از ناشران و غرفه داران داخلی و خارجی حاضر در این دوره از رویداد برگزار شد.



** گام هفدهم؛ اردیبهشت 83 با شعار بخوان

هفدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بار دیگر با تغییر سکان هدایت و ریاست خود و سپردن آن به دستان محمدعلی شعاعی و با حضور رییس جمهوری وقت از 14 تا 24 اردیبهشت ماه 1383 در حالی با شعار «بخوان» در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد که برای نخستین بار انتخاب این شعار که وجه امری معنی آن با انتقاد برخی کارشناسان و منتقدان و اهالی کتاب (نویسنده و شاعر) مواجه شد با حاشیه ای درونی برگه های تقویم خود را ادامه داد.

در این دوره یکهزار و 123 ناشر داخلی با یک صدر هزار 336 هنوان کتاب و 1200 ناشر خارجی از 45 کشور جهان با 43 هزار و 753 کتاب حضور داشتند که ثبت رکورد 1200 ناشر خارجی در این رویداد برای نخستین بار توانست نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در بین 10 نمایشگاه برتر کتاب جهان از حیث حضور ناشران بین المللی قرار دهد.

برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در حوزه کتاب در تالار مهر و ماه به مناسبت میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، همچنین فعالیت های فرهنگی سرای ایران، فعالیت ها و سرگرمی های کودکان و نوجوانان، سالن معلمان مولف و غرفه کتاب سال ولایت از جمله برنامه و بخش های جنبی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بود.

سرانجام هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور رییس وقت مجلس شورای اسلامی در تاریخ 24 اردیبهشت ماه 1383 با معرفی ناشران برگزیده سال و تقدیر از ناشران و غرفه داران داخلی و خارجی حاضر در این دوره به پایان رسید.



** گام هجدهم؛ نخستین حضور کتاب های الکترونیک

اما هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران علاوه بر آنکه بار دیگر محمدعلی شعاعی را در سمت رییس خود می دید تلاش کرد تا با سابقه 17 دوره گذشته گامی فراتز به سوی رسیدن به سطح استاندارهای جهانی در عرصه نشر بردارد و در حالی که با حضور رییس جمهور وقت در تاریخ 14 اردیبهشت 1384 مراسم افتتاح خود را جشن گرفت نشان داد که با اختصاص 1400 متر مربع فضا به ناشران الکترونیک قصد دارد تا برنامه های صنعت نشر کشور را با ارائه بیش از 100 کتاب الکترونیک هم تراز با استانداردهای جهانی پیش ببرد.

بر این اساس بود که 138 ناشر بیش از 1000 کتاب الکتروینک خود را با معرفی این شیوه جدید آثار مکتوب در فضای دیجیتال و مجازی در معرض دید مخاطبان قرار دادند و با وجود بخش های ثابت این نمایشگاه، بخش کتاب های الکترونیک بیشترین آمار بازدید را در سال 1384 و در گام هجدهم نمایشگاه به خود اختصاص داد.

در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 756 ناشر از 51 کشور خارجی 126 هزار عنوان کتاب های خود را در حوزه ادبیات عرب و لاتین به مخاطبان معرفی و عرضه کردند و همچنین 1818 ناشر داخلی با بیش از 94 هزار عنوان کتاب برگ زرین دیگری را به این رخداد بزرگ فرهنگی در منطقه و جهان افزودند.

نمایشگاه هجدهم با شعار «درخت ایران ریشه در آب های خلیج فارس دارد» تلاش کرد تا در کنار هویت فرهنگی کشورمان به شکل هنری و فرهنگی پاسخی به برخی کج روی های کشورهای حاشیه خلیج فارس که در جدیدترین آثارشان به نام خلیج تا ابد فارس با نام مجعول «خلیج» اقدام کرده بودند نیز واکنش نشان داد و همین درایت هوشمندانه بود که ناشران بزرگ بین المللی چون نشنال جئوگرافیک را بر آن داشت تا ضمن عذرخواهی از ایران با سرعت به تغییر نام خلیج در آثار خود به نام حقیقی آن یعنی خلیج فارس اقدام کند.

از دیگر برنامه های جنبی و حاشیه ای این دوره از نمایشگاه کتاب می توان به فعالیت سالن بانوی آب و آفتاب، سرای ایران و خلیج فارس، فعالیت های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان، سالن علم، دانش و جنبش نرم افزاری، برگزاری بیش از 50 نشست فرهنگی، ادبی، جلسات نقد و بررسی و تجلیل از فرهیختگان عرصه ادبیات کشور اشاره کرد.

مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در تاریخ 24 اردیبهشت ماه 1384 با حضور غلامعلی حداد عادل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و معرفی ناشران برگزیده سال و تقدیر از ناشران و غرفه داران داخلی و خارجی حاضر در این دوره از رویداد برگزار شد.



** گام نوزدهم؛ خداحافظی با سالن نمایشگاه های بین المللی تهران

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که هم زمان شده بود با آغاز فعالیت دولت نهم از تاریخ 13 تا 23 اردیبهشت ماه 1385 در حالی با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت افتتاح شد که در آن مقرر شد تا این دوره آخرین گام برگزاری این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران باشد و همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه، نمایشگاه کتاب برای همیشه از محل میزبان قبلی خود طی 19 دوره گذشته خداحافظی کرد.

افزایش حجم ترافیک منطقه، اختلال در آمد و شد ساکنان اطراف نمایشگاه، انتقاد صدا و سیما که در مجاورت این نمایشگاه حضور داشت به ترافیک های سنگین منطقه و همچنین وضعیت نابسامان امنیتی سالن های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از دوره پانزدهم زمزمه های آن توسط مسئولان وقت عنوان شده بود؛ دست اندکاران این رخداد را بر آن داشت تا برای برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به فکر محیط جدید برای میزبانی باشند.

در گام نوزدهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 925 ناشر خارجی از 66 کشور با بیش از 150 هزار عنوان کتاب و 1809 ناشر داخلی با 123 هزار عنوان کتاب در مواجهه با مخاطبان و دوستداران یار مهربان قرار گرفتند و برنامه ها یی چون فعالیت های فرهنگی در سالن پیامبر اعظم (ص)، اجرای مسابقه کتابخوانی سالن فلسطین، نمایش کوچکترین قرآن، چاپ قرآن با بهره از معرق کاری برای نخستین بار، فعالیت های محیط باز نمایشگاه مثل تئاتر خیابانی و نساله حمایت از استفاده از انرژی هسته ای از دیگر رخدادهای جنبی نمایشگاه کتاب تهران در گام نوزدهم بود.

مراسم اختتامیه این دوره از نمایشگاه در تاریخ 23 اردیبهشت ماه 1385 با حضور غلامعلی حداد عادل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و معرفی ناشران برگزیده سال و تقدیر از ناشران و غرفه داران داخلی و خارجی حاضر در این دوره از رویداد برگزار شد.



** گام بیستم؛ آغاز میزبانی مصلای امام خمینی(ره)

سختی های متعدد یافتن محیط جدید برای برگزاری بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا جایی پیش رفت که حتی برگزاری این رخداد در سال 1386 در هاله ای از ابهام قرار گرفت و بعد از معرفی محیط های متعددی از جمله تپه های عباس آباد واقع در نزدیکی چهارراه جهان کودک و یا شهر آفتاب در نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) سرانجام مسئولان را بر آن داشت تا برای تسهیل در رفت و آمد و حل مشکل ترافیک بیستمین نمایشگاه کتاب تهران ر ا در محل مصلای امام خمینی (ره) واقع در خیابان شهید بهشتی برگزار کنند.

معرفی این مکان نیز منتقدان خاص خود را داشت چرا که آنها اعتقاد داشتند که مصلی به عنوان محل برگزای نمایشگاه طراحی نشده و سختی و مشکلات خاص خود را دارد، مساله ای که از زمان برگزاری بیستمین دوره این رویداد فرهنگی خود را به خوبی نشان داد و تا امروز هم ادامه دارد.

هرچند با وجود تاخیرهای فراوان در ساخت شهرک کتاب که پرونده آن مدام بین شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت های نهم و دهم در رفت و آمد بود، ساخت مکان دائمی برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تاکنون به سرانجام نرسیده است اما از گام بیستم تا امروز مصلای امام خمینی (ره) به عنوان میزبان نمایشگاه بین المللی کتب تهران مورد استقاده و بهره برداری قرار گرفته است.

بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اما و اگرهای فراوانی سرانجام 12 اردیبهشت ماه 1386 با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری وقت افتتاح شد و ناشران با مشکلات و مصائب فراوان در 10 روز برگزاری این رخداد آثار خود را به مخاطبان عرضه کردند.

در این دوره از نمایشگاه 925 ناشر خارجی با 150 هزار عنوان کتاب و 1836 ناشر داخلی با 123 هزار و 768 عنوان کتاب در حالی آثارشان را به دوستداران یار مهربان عرضه کردند که طرفداران پر و پا قرص این نمایشگاه به خاطر دارند که غرفه های نیمه آماده و بعضا مقوایی و پوشیده شده با چادرهای معمولی در باران اردیبهشت ماه سال 1386 چگونه دچار آب گرفتگی شدند و تا چه حد خسارت به آثار ناشران وارد شد.

برگزاری فعالیت های فرهنگی در سالن اتحاد ملی، برپایی چادر سرای فلسطین با هدف نمایش آثار مکتوب، پایان نامه ها و عکس ها در مورد فلسطین، غرفه غدیر با ابتکار و طراحی بنیاد بین المللی غدیر، بخش اقوام ایرانی و هویت ایرانی با رویکرد نمایش پوشاک سنتی اقوام ایرانی، کتب اقوام ایرانی و پژوهش های قوم نگاری ایرانی، سالن انسجام اسلامی با محور عفاف و حجاب در ادیان الهی، پاسداران اهل قلم و بسیج همراه نسل سوم، برنامه فرهنگی مسجد مکان وحدت، برگزاری پنجمین بازار جهانی کتاب ایران، فعالیت های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان و تئاتر خیابانی از جمله مهمترین و شاخص ترین برنامه های جنبی بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بودند.



** تجدیدنظر در ارائه کتاب های دولت اصلاحات

بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در کنار تمامی حواشی برگزاری خود در نخستین سال میزبانی مصلای امام خمینی (ره) از این رویداد شناخته شده فرهنگی به سبب سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم به ریاست محمدحسین صفارهرندی شاهد یک اتفاق دیگر نیز بود و آن محدودیت های معاونت فرهنگی آن وزارتخانه در ارائه برخی از کتاب های به چاپ رسیده در دولت های هفتم و هشتم بود، به گونه ای که برخی از آن آثار حتی کتاب های تجدید چاپ شده اجازه عرضه در نمایشگاه بیستم را پیدا نکردند.

مراسم اختتامیه این دوره از نمایشگاه در تاریخ 22 اردیبهشت ماه 1386 و معرفی ناشران برگزیده سال و تقدیر از ناشران و غرفه داران داخلی و خارجی حاضر در این دوره از رویداد برگزار شد.

فراهنگ**9266

اطلاعات تکميلي

خواندن 3301 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار