سه شنبه, 15 ارديبهشت 1394 ساعت 18:00

هنرهای تجسمی در نمایشگاه کتاب

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
هر ساله با فرارسیدن اردیبهشت ماه، شور و شوق مشتاقان کتاب دوچندان می شود و بازار این یار مهربان هم پر رونق تر. در کنار تمام مسائل و اما و اگرهای پیش روی عرصه ادبیات و صنعت مکتوب کشور، این روزها باید دید سهم هنرهای تجسمی در نمایشگاه کتاب چقدر است.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، علاقه مندان به یار مهربان در این ایام خود را برای این رخداد بین المللی و فرهنگی آماده می کنند.

همه اقشار جامعه و هنرمندان عرصه های مختلف تجسمی نیز سعی می کنند با حضور خود علاوه بر تنفس در فضای عطرآگین باغ کتاب، آثار مد نظر خود را تهیه کنند.

کتاب های حوزه تجسمی به دلیل تخصصی بودن با فراز و نشیب هایی در کمیت رو به رو است، زیرا این حوزه علاوه بر تخصصی بودن، بیشتر از آن که مخاطب عام داشته باشد مخاطب خاص دارد.

هرچند یکی از خصوصیات مثبت و جذاب در این نوع کتاب ها، وجود تصاویر متفاوت و دیدنی در شاخه های مختلف هنری است که چشم مخاطب را به خود جلب می کند.

تعدد کتاب های حوزه تجسمی در کشور آن هم با توجه به فعالیت بیش از 600 هزار هنرمند تجسمی کار حرفه ای و غیرحرفه ای موضوعی قابل تامل است.

بیشتر مخاطبان کتاب های حوزه تجسمی را متخصصان و دانشجویان این رشته تشکیل می دهند، بنابراین این کتاب ها دارای طراحی های خاصی در جلد و صفحه بندی هستند که این نوع کتاب ها در حوزه زیبایی شناسی است و مخاطبان آن هنرمندان هستند بنابراین طبیعی است که مبانی بصری از طراحی تا چاپ در این کتاب ها رعایت شود.



*** تعداد تالیفات کتاب های تجسمی پایین است

با توجه به تعداد بالای هنرمندان حوزه تجسمی، تالیفات این کتاب ها در ایران پایین است، شاید عکاس و یا هنرمند خوبی داشته باشیم که در حوزه عملی کاملاً حرفه ای و متخصص عمل می کند اما این دلیل نمی شود که آن فرد، نویسنده خوبی هم باشد. ما در حرفه هنرمند سعی می کنیم که سطح بصری کتاب هایمان را بالا ببریم تا از این طریق توقع مخاطب نیز نسبت به کتاب دریافتی افزایش یابد.

بنابراین از جلد و طراحی های داخلی صفحات و متن های به کار رفته در کتاب تلاش داریم کارمان با آثار روز دنیا یکسان شود.

البته نباید از یاد برد که یک کتاب هنری با ادبی تفاوت دارد؛ بنابراین فضای تولید تا چاپ آثار هنری تفاوت هایی با دیگر آثار خواهد داشت.

کار هنرمند نیز خلق اثر هنری است و نباید از او انتظار داشت تا پژوهش کند، این مشکل ضعف دانشگاه های هنر است که در تربیت پژوهشگرهای خبره هنری موفق عمل نکرده اند.

بیشتر افرادی هم که در حوزه تألیف ورود داشته اند به دلیل مشکلات و روند کارشان، شاید به این نتیجه رسیده اند که ترجمه راحت تر از تالیف است. البته در ایران آثار ترجمه با استقبال بیشتری نیز مواجه می شود که این موضوع می تواند هم خوب باشد و هم برای مولفان ما زنگ خطری محسوب شود.

یکی دیگر از دلایلی که تالیف کتاب های تجسمی پایین است؛ شاید گرانی آن است زیرا باید از کاغذ و طرح هایی که مرتبط با هنر تجسمی باشد در آن استفاده کرد که گرانتر از یک کتاب معمولی درمی آید، از این رو برخی از انتشاراتی ها از کپی کردن استفاده می کنند که باعث می شود مردم کمتر به خرید این گونه کتاب ها علاقه داشته باشند.

از سویی کتاب اصلی با قیمتی گزاف به فروش می رسد که همه اقشار جامعه شاید قدرت خرید آن را نداشته باشند و فقط همان عده خاص یا هنرمندان بتوانند این کتاب ها را تهیه کنند.

امیدواریم مسوولین تدبیری بیاندیشند تا همه مردم بتوانند از کتاب های تخصصی هنرهای تجسمی استفاده کنند.



** سالن کتاب و هنر در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب

امسال در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران، سالن کتاب و هنر افتتاح می شود که بیشتر به موضوع کتاب و تالیف کتب مرجع و انتشار نشریات تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی می پردازد. کتابخانه تخصصی هنر نیز در این مجموعه افتتاح خواهد شد.

سالن کتاب و هنر در بخش جنبی نمایشگاه کتاب توسط خانه هنرمندان ایران با همکاری خانه کتاب مدیریت می شود. در این سالن بیش از 30 نشست پژوهشی و گفت و گو با هنرمندان و پژوهشگران در حوزه های مختلف هنری و فرهنگی برگزار می شود.

این سالن هر روز در نمایشگاه به بررسی رابطه یکی از هنرها با کتاب اختصاص دارد و میزگردی برای بررسی وضعیت چاپ و نشر کتاب های هنر با حضور متخصصین هر حوزه برگزار خواهد شد.

پاویون خانه هنرمندان ایران در سالن جنبی نمایشگاه کتاب، در ایام برگزاری نمایشگاه پذیرای هنرمندان و پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر است.

از برنامه های این سالن می توان به برگزاری پنل ها و میزگردهایی با محور بررسی کتاب های حوزه نقاشی، تئاتر، وضعیت چاپ و نشر کتابهای نمایشنامه، بازیگری تئاتر و سینما، کاریکاتور، کتاب های موسیقایی در ایران، تئوری فیلم، گرافیک و... با حضور هنرمندان و پژوهشگرانی چون بهنام کامرانی، محمدحسن حامدی، ساعد مشکی، شیرین بزرگمهر، قطبالدین صادقی، جواد حسنجانی، پیام فروتن، ایوب آقاخانی، فارس باقری، علی اکبر علیزاد، فرزاد ادیبی، حسین چنعانی، علیرضا سیداحمدیان، هومان اسعدی، حسین یاسینی و ... اشاره کرد.

امیدواریم که امسال با افتتاح این سالن، مولفان نشر به هنرهای تجسمی بیشتر توجه کرده و کتاب های بیشتری در این زمینه تالیف کنند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه جاری در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می شود.

فراهنگ**9338**1027

اطلاعات تکميلي

خواندن 3093 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار