سه شنبه, 15 ارديبهشت 1394 ساعت 11:15

جنتی : نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تالار هم اندیشی ملی است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تالار هم اندیشی ملی به شمار می رود چرا که دولت و ملت با یکدیگر گفت و گو و راه های هم دلی و هم زبانی رو می جویند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، علی جنتی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمن نمایشگاه بین المللی تهران که هم اکنون درحال برگزاری است ، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تجلی باشکوهی از اندیشه ناشران، نویسندگان و فعالان این صنعت است تا به تعبیر قرآن همه سخنان را شنیده و بهترین آنها را برگزینیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روشنایی این محفل همه اهالی فرهنگ را به هم پیوند می دهد و سبب ارتقا سطح فرهنگ عمومی می شود.

وی افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در طول 28 سال گذشته تبدیل به رویداد بزرگ فرهنگی شده و دولت تمامی امکاناتش برای پربارتر شدن این رویداد فرهنگی به کار گرفته است.

جنتی خاطرنشان کرد: برای نمایشگاه کتاب امسال بیش از 70 نهاد و ارگان دولتی همچون شهرداری، وزارتخانه های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، امورخارجه، نیرو و غیره مشارکت داشته اند.

وی ادامه داد: هزاران ناشر داخلی و صدها ناشر داخلی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده اند و عناوین کتب عرضه شده امسال بیست درصد نسبت به دوره های قبل افزایش داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نمایشگاه کتاب فرصتی منحصر به فرد برای بازببینی کتب به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: دولت در سال های گذشته بیش از حد و اندازه به تصدی گری این نمایشگاه می پرداخت اما امسال برای زدودن این سلطه گام اول برداشته شد و برخی از امور نمایشگاه را به تشکل های نشر واگذار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد تا فرآیند واگذاری نمایشگاه کتاب به ناشران و بخش خصوصی طی سال های آینده کامل شده و همه امور اجرایی را به اهل آن واگذار کنیم.

جنتی با بیان اینکه هدف اصلی نمایشگاه بین المللی کتاب باید معرفی کتاب های جدید و تبادل اطلاعات نشر باشد ، افزود: اما متاسفانه از این امر فاصله گرفته ایم.

وی سپس گفت : نمایشگاه کتاب باید برای عرضه کتاب بویژه آثار چاپ اولی در اولویت باشد و عرضه کتب خارجی صرف بین المللی شدن آن کافی نیست به همین دلیل امسال در نمایشگاه نقش دیپلماسی فرهنگی پررنگ تر شده و کشور پادشاهی عمان نیز در آن حضور دارد.

جنتی خاطرنشان کرد: هر روز از این نمایشگاه به نام یک کشور واگذار شده تا بتوانند برنامه هایشان به بازدیدکنندگان ارائه کنند.



** ضرورت اختصاص مکان مناسب تر برای نمایشگاه

وی با بیان اینکه شعار امسال نمایشگاه کتاب «خواندن ، و گفت و گو با جهان » است ، یادآور شد: مکان برگزاری نمایشگاه کتاب امسال در مصلی هر چند که باعث افتخار است اما حجم بالای شرکت کننده ها متناسب با این مکان نبوده و امیدواریم طی سال های آینده با کمک سایر دستگاه ها فضای مناسب تری را برای این رویداد فرهنگی تدارک ببینیم.

جنتی اظهار داشت: امسال بازنگری در چگونگی برگزاری نمایشگاه آغاز شده و واگذاری امور به ناشران در همین راستا است.

جنتی افزود: همچنین در سال جاری تلاش شده کتاب های اقوام ایرانی و پیروان ادیان در این نمایشگاه نمایان تر باشد و گفت و گوهای علمی و فرهنگی طی برگزاری نمایشگاه برای بررسی مسائل نشر کشور و تبادلات علمی صورت پذیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امید است این نمایشگاه به موثرترین روش برای تحقق اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران با ارائه حدود 500 هزار عنوان کتاب در دو بخش داخلی و خارجی از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی تهران با حضور عموم علاقه مندان گشایش می یابد.

آیین افتتاحیه این نمایشگاه صبح امروز با حضور رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ارشاد عمان، جمعی از سفرا و کاردارهای مقیم تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ناشران داخلی و خارجی آغاز شده است.

فراهنگ ** 9187 **1355 ** د . ت**1601**

اطلاعات تکميلي

خواندن 1218 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار