سه شنبه, 15 ارديبهشت 1394 ساعت 08:22

از قم تا کربلا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کتاب از قم تا کربلا: سفر به عتبات عالیات به بررسی راه قم – قصر شیرین در دوره قاجار می‌پردازد.

راه قم ـ قصرشیرین در دوره قاجار مهمترین راه داخلی ایران تا سرحدات غرب کشور بوده است.

این راه به دلیل کارکردهای متنوعی که داشت تاثیرات همه جانبه‌ای را در حیات سیاسی، فرهنگی ، مذهبی و اقتصادی شهرها، سکونت‌گاهها و منازل واقع شده درطول مسیر برجای گذارده است. این مسیر مورد استفاده طبقات گوناگون اجتماعی قرارمی‌گرفته است. توده‌های مردم از این مسیر راهی زیارت عتبات عالیات می شدند و یا جنازه های عزیزان خود را برای خاکسپاری در عتبات عالیات ازاین مسیر عبور می دادند.

نیاز بغداد به انواع کالاهای ایرانی سبب گردید که تجار ازاین مسیر تجارت پر رونقی را با بغداد برقرار نمایند حتی غربی ها نیزدر امر تجارت ازاین راه سود می جستند به ویژه انگلیسی ها و فرانسوی و روسها که علاقه وافری به تجارت فرش داشتند.. عبور علما و طلاب دینی که برای زیارت و یا تحصیل به عتبات می رفتند فرصت مغتنمی را برای آگاهی بخشی به توده های مردم ساکن این مسیر پررونق فراهم می نموده است تا جایی که به همین دلیل بعضی ازمناطق مانند کرمانشاه به یک مرکز مهم علمی وفرهنگی و مذهبی تبدیل شده بود. این مسیر دراواخر دوره ناصری و مقارن ایام مشروطیت راه مهم ورود اندیشه های نو و انقلابی بوده است روشنفکران ایرانی مقیم اروپا و عثمانی از این راه برای انتقال روزنامه هایی که در آن سرزمین ها چاپ می گردید استفاده می نمودند.

از قم تا کربلا: سفر به عتبات عالیات (بررسی راه قم ـ قصر شیرین در دوره قاجار( نگاشته سعیده سلطانی مقدم از سوی انتشارات مشعر قم در سال 93 منتشر شده است.

اطلاعات تکميلي

خواندن 1519 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار