دوشنبه, 14 ارديبهشت 1394 ساعت 21:15

وزیر فرهنگ عراق از کتابخانه ملی ایران بازدید کرد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر فرهنگ عراق در صدر هیاتی فرهنگی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازدید و با رییس این سازمان دیدار کرد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات ایرنا ، فریاد رواندوزی عصر دوشنبه در دیدار با رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: پیش از این از کتابخانه کنگره آمریکا و نیز کتابخانه اسکندرینه مصر بازدید کرده ام ولی زمانی که به کتابخانه ملی ایران آمدم از عظمت معماری آن شگفت زده و به وجد آمدم.

وی افزود: مطمئن هستم که محتوای کتابخانه ملی ایران بیشتر از ساختمان آن ما را مجذوب خود می کند.

وزیر فرهنگ عراق با اشاره به اینکه کشورش همچنان مرکز فرهنگ خاورمیانه است، گفت: ضرب المثل معروفی می گوید کتابها در مصر نوشته می شود ، در بیروت چاپ می شود و در عراق خوانده می شود.

وزیر فرهنگ عراق با ابراز نگرانی از تخریب نسخ خطی و نیز مراکز نگهداری آثار فرهنگی توسط گروهک تکفیری داعش گفت: تا کنون هزاران نسخه از این آثار تاریخی توسط گروهک داعش از بین رفته است.

رواندوزی با اشاره به اینکه از وزرای فرهنگ کشورهای همسایه مانند اردن ، ترکیه و امارات خواسته است افرادی که در این امر دست داشته اند را تحت پیگیرد قرار دهند گفت: در دیداری که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران داشتم نیز از وی خواستم تا جهت بازگرداندن آثار به سرقت رفته به عراق از لحاظ حقوقی کمک و یاری کند.

وزیر فرهنگ عراق گفت: ما ایران را کشوری می دانیم که در کامل شدن به ما کمک می کند.

سید رضا صالحی امیری نیز در این دیدار با اعلام آمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای هرگونه همکاری فرهنگی با عراق گفت: این سیاست دولت دکتر روحانی و نیز نظام جمهوری اسلامی است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: این سازمان با 49 کشور تفاهم نامه همکاری دارد و حاضریم با عراق نیز خارج از پروتکل همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما موظفیم به عراق کمک کنیم گفت: در منطقه اولویتی بالاتر از عراق نداریم و سیاست ما دفاع از تمامی کیان عراق است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، عراق را خاستگاه همه مسلمانان دانست و گفت: استقلال ، آزادی ، عزت و سربلندی این کشور آرزوی ما است.

فریبرز خسروی معاون پژوهش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این دیدار با اشاره به غارت ده ها هزار نسخه از آثار ارزشمند عراق در سالهای اخیر پیشنهاد تهیه نسخ پشتیبان از آثار به جای مانده را داد.

وی با اشاره به توانایی ارایه کمک سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خصوص مرمت کتاب های آسیب دیده و نیز فهرست نویسی و دیجیتال سازی آثار خطی به کشور عراق گفت: کتابخانه ملی آماده ارایه هر گونه کمک و همکاری با عراق است.

فراهنگ(3)**1497**1540**1449

اطلاعات تکميلي

خواندن 1367 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار