چاپ کردن این صفحه
دوشنبه, 14 ارديبهشت 1394 ساعت 16:17

بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران فردا گشایش می یابد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فردا (سه شنبه) در آیینی با حضور مقام های بلندپایه کشوری در مصلی امام خمینی (ره) تهران گشایش می یابد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا این نمایشگاه هر چند فردا افتتاح می شود اما بازدید عمومی از روز چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه آغاز و تا 26 همین ماه ادامه خواهد یافت.

امسال نمایشگاه کتاب تهران با شعار خواندن، گفت و گو با جهان برگزار می شود موضوعی که می توان از کتاب برای تعامل و مباحثات بین کشورها، ملت ها و ادیان بهره گیری کرد.

جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به تفاهم و همزیستی مصلحت آمیز نیازمند است و کتاب و رسانه های مکتوب می توانند بهترین نقش را در این زمینه ایفا کنند.

نمایشگاه کتاب تهران را می توان یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور قلمداد کرد؛ رویدادی که یکی از با ریشه ترین اتفاقات در حوزه فرهنگ کشور است.

این نمایشگاه هر چند در سال های اخیر میزبان صدها هزار ایرانی بوده اما به نظر می رسد هنوز با استانداردهای نمایشگاه های بین المللی فاصله دارد.

نمایشگاه تهران هنوز در نقش یک فروشگاه بزرگ فعالیت می کند و از شاخص های یک نمایشگاه تخصصی به دور است.

اگر نمی توان در شرایط فعلی نمایشگاه تهران را به طور تخصصی برگزار کرد اما می توان روزهایی برای بازدید اندیشمندان و دانشجویان اختصاص داد تا این دسته از افراد بتوانند به راحتی از نمایشگاه بازدید کنند.

نمایشگاه های کتاب در کشورهای پیشرفته معمولا محل گردهم آیی متخصصان نشر است اما به نظر می رسد نمایشگاه تهران بیشتر به محل تفرجگاه و تفریح تبدیل شده است که این موضوع به کیفیت نمایشگاه آسیب می رساند.



** شرکت 65 کشور در نمایشگاه تهران

قائم مقام و معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از عرضه آثار بیش از 2800 ناشر خارجی در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: 65 کشور در این رویداد بزرگ فرهنگی حضور دارند.

امیرمسعود شهرام نیا درباره تعداد ناشران داخلی و بین المللی گفت: امسال در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب حدود 130 غرفه داریم که این غرفه ها به تعداد قابل توجهی ناشر اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین بیش از 170 هزار رکورد کتاب در بخش بین الملل نمایشگاه ثبت شده که احتمال می دهیم تعداد این رکوردها تا بیش از 30 درصد افزایش پیدا کند. این رکورد به ویژه در تنوع کتاب های لاتین نمایشگاه خیلی مطلوب است.



** جانمایی تمامی ناشران

اکنون کار نصب دیواره های غرفه ها برای ناشران داخلی ادامه دارد و بخش ناشران بین الملل نیز به پایان رسیده است.

به گفته وی، تقریبا همه ناشران از جانمایی فضای خود اطلاع دارند، برخی ناشران هم غرفه های پیش ساخته خود را به مصلی آورده اند در حالی که سایر ناشران از امروز می توانند غرفه های خود را تحویل بگیرند.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران اضافه کرد: هنوز تعداد اندکی از ناشران داخلی هستند که فضای غرفه شان قطعی نشده و مشکلاتی دارند اما می توان گفت جانمایی 99 درصد غرفه ناشران انجام شده و یک درصد باقی مانده را تشکل ها در حال هماهنگی اند. این ناشران به طور معمول از لحاظ تعداد انتشار کتاب و شرایط مشابه نتوانستند در ثبت نام شرکت کنند. اکنون در تلاشیم تا بتوانیم در خدمت تعداد بیشتری از ناشران باشیم.



** خبرنگاران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران

مدیر کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ثبت نام بیش از 500 خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

سید مهدی جعفری افزود تا (9 اردیبهشت) 421 خبرنگار و عکاس داخلی برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کردند.

جعفری درباره حضور خبرنگاران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: همچنین برای نمایشگاه امسال 76 خبرنگار و عکاس خارجی ثبت نام کردند تا این رویداد بزرگ فرهنگی در سراسر دنیا به تصویر بکشند.

مدیر کمیته روابط عمومی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یادآور شد: همچنان زمان برای ثبت نام و حضور خبرنگاران و عکاس در نمایشگاه کتاب امسال وجود دارد و احتمالا همکاری تعداد بیشتری از اصحاب رسانه را در این نمایشگاه شاهد خواهیم بود.



** رونمایی از نرم افزار اطلاع رسانی نمایشگاه

مدیر کمیته اطلاع رسانی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از رونمایی نرم افزار اطلاع رسانی نمایشگاه در هفته آینده خبر داد.

محمدحسین متولی گفت: اکنون نرم افزار اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب آماده است و امروز دوشنبه (14 اردیبهشت ماه) از آن رونمایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امسال شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهیه تنها یک نرم افزار را مصوب کرده است و نیز مقرر شد این نرم افزار تنها از یک کانال توزیع شود.

فراهنگ 1569

اطلاعات تکميلي

خواندن 1396 دفعه
خبرنگاران کتاب

آخرین‌ها از خبرنگاران کتاب