یکشنبه, 10 بهمن 1395 ساعت 08:28

کتاب باستان‌ شناسی آسیای مرکزی

 این کتاب دارای یک درآمد و دوازده فصل است: در فصل اول با توجه به نوشته های قدیمی و تحقیقات جدید به تعریف و شرح آسیای مرکزی ، حدود و ثغور و جغرافیای تاریخی آن پرداخته شده است.

اولین کتاب علمی - تخصصی تایپوگرافی ترجمه و در دسترس علاقمندان به حوزه کتاب قرار گرفت.

یکشنبه, 10 بهمن 1395 ساعت 08:20

جامعه‌شناسی غزل فارسی

کتاب جامعه‌شناسی غزل فارسی به نگارش فرهاد طهماسبی ، انتشارات علمی و فرهنگی، تعداد صفحات 24+553، نوبت اول چاپ  1395، شمارگان 1000 نسخه روانه بازار گردید.

کتاب تفاسیر صوفیانه قرآن از سده چهارم تا نهم به نگارش کریستین سندز، ترجمه زهرا پوستین دوز، انتشارات مطالعات قرآن و حدیث، نوبت اول چاپ 1395، روانه بازار گردید.

یکشنبه, 10 بهمن 1395 ساعت 08:16

دایرة المعارف هنر (سه جلد)

کتاب دایرة المعارف هنر (سه جلد)، به نگارش رویین پاکباز، انتشارات فرهنگ معاصر، نوبت اول چاپ 1395، 2352+93ص. ، شمارگان 3000 نسخه، روانه بازار گردید.

«عقل ساد» عنوان کتابی است که نشر «بید گل» آن را به چاپ رسانده است. موریس بلانشو این کتاب را نوشته و درصدد است تا عقلانیت را از لایه‌های تفکر مارکی دوساد بیرون بکشد.

شنبه, 09 بهمن 1395 ساعت 10:08

کتاب سلجوقیان

   کتاب «سلجوقیان» اثر تازه منتشر شده نشر «مرکز» به بحث درباره ترکان سلجوقی می‌پردازد. این کتاب به ترکان سلجوقی می‌پردازد که از سرزمین مادری‌شان در سواحل دریاچه آرال در جست‌و‌جوی قلمرو به غرب رو کرده‌اند.

کتاب سقوط امپراطوری و تولد جمهوری ( نگاهی به نقش آتاتورک در پیدایش ترکیه( به نگارش هانی شکرو اوغلو، ترجمه رضا جوادی، انتشارات  لوح فکر، نوبت اول چاپ 1395،روانه بازار گردید.

کاظم حافظیان رضوی: استاد کامران فانی از جمله فرهیختگان و دانش‌ورزان حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی است که به‌زعم صفحات اهداء برخی از کتاب‌های زنده‌یاد استاد پوری سلطانی (مهربانوی کتابداری ایران) سهم زیادی در ارتقاء کتابداری ایران دارد و از وی به‌عنوان همکار فرزانه خود در تحقیقاتش یاد می‌کند.

کتاب زندگینامه و کارنامه محمد رحیم متقی ایروانی موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی، به نگارش  لی اصغر سفیدی – فریدون شیرین کام، نوبت اول چاپ 1395، روانه بازار گردید.

کتاب «شصت سال عاشقی، زندگی و زمانه‌ پوری سلطانی و مرتضی کیوان» نوشته فرشاد قوشچی توسط روزنه منتشر شد.

 به مناسبت گذشت بیش از پانصد و پانزده سال از روابط میان دو کشور همسایه ایران و روسیه، همایش و نمایشگاه اسناد مشترک تاریخی ایران و روسیه روز دوشنبه ١١ بهمن ماه سال جاری با حضور مقامات و شخصیت‌های برجسته سیاسی، فرهنگی و علمی دو کشور در مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

سه شنبه, 05 بهمن 1395 ساعت 14:56

نخستین نشست بایسته‌‌های تقنین

دیروز دوشنبه،‌ 4 بهمن 1395،‌ اولین جلسه‌ی نقد کتاب بایسته‌های تقنین در معاونت پژوهشی کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.

بخشی از کتاب‌های مرجع و منبع موجود در بخش خطی کتابخانه‌ی مجلس که بنیاد‌گذار آن مرحوم استاد حائری است هم‌اکنون مورد استفاده فهرست‌نگاری و مراجعان و محققان در حوزه‌ی کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی است. بنا داریم در فرصت‌های مقتضی به معرفی و گزارشی از آن‌ها بپردازیم از جمله:

سه شنبه, 05 بهمن 1395 ساعت 08:04

ما همیشه سه نفر بودیم

انتشارات اریش منتشر کرد:

کارکنان کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه،‌ 4 بهمن 1395 در مقر آتش‌نشانی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

دوشنبه, 04 بهمن 1395 ساعت 14:04

گفتگو با خانم صیدیه

پازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی از سوی کتابخانه‌ی ملی در روز یک‌شنبه،‌ 26 دی 1395 برگزار گردید. خانم سیمین صیدیه نیز در این مراسم به عنوان فراهم‌آورنده‌ی نسخ خطی مورد تقدیر قرار گفت.

شریف غزل دست‌پروده مکتب استاد سرآهنگ خواننده مشهور افغانستانی است که در هند نیز شهرت زیادی دارد به نحوی که به او «کوه بلند موسیقی» گفته می‌شود.

کنگره‌ی بین‌المللی بزرگداشت بیدل دهلوی در سالن اجتماعات وزارت کشور در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه، 29 و 30 دی 1395 با حضور پژوهشگران ادبیات فارسی و بیدل دهلوی از 26 کشور جهان و ایران برگزار گردید.

چهارمین عرس بیدل چهارشنبه، ۲۹ دی‌ماه با حضور چهره‌های ادبی از ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و هند در سالن همایش‌های وزارت کشور آغاز شد.

جمعی از پژوهشگران بیدل دهلوی و استادان ادبیات فارسی و ایران‌شناسان خارجی و داخلی شرکت کننده در چهارمین کنگره‌ی بین‌المللی بزرگداشت بید‌ل دهلوی از بخش‌های مختلف کتابخانه‌ی مجلس بازدید کردند.

 

بنا به گزارش بهروز ایمانی، مدیر مرکز پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی، شماره جدید نشریه نامه بهارستان با گفتارها و نوشتارهای متنوع در حوزه نسخه شناسی، برای چاپ و نشر آماده شده و تلاش بر این است که تا پایان سال جاری در اختیار محققان میراث اسلامی و ایرانی قرار گیرد.

سه شنبه, 28 دی 1395 ساعت 12:20

استاد نجیب مایل هروی

به مناسبت تکریم شخصیت علمی و فرهنگی استاد نجیب مایل هروی در آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی

بنیاد بیدل دهلوی،‌ چهارمین کنگره‌ی بین‌المللی بزرگداشت ابوالمعالی میرزا عبد‌القادر بیدل دهلوی را در 29 و 30 دی‌ماه 1395 برگزار می‌کند.

صفحه8 از674

آخرین اخبار

اخبار انتشارات دیجیتال

پربازدیدترین اخبار